Poklanjanje bez matematike: Pivska revolucija

Postoje pojave koje su razorne. Poput poplava, olujnih nevremena, potresa… ili recimo vlasti koja privatizira sve javno i proda sve državno. Postoje zatim pojave koje su zarazne. Poput bolesti, ovisnosti, popularnosti… i recimo gluposti te političkog šarlatanstva u vrijeme kada drugi proizvodne električne automobile, istražuju sreću i zatvaraju pokvarene revizore banaka. Postoje i pojave koje su samo prisutne. Svjedočimo im u njihovu začetku i nemamo pojma što će se s njima dogoditi. Njihov daljnji razvoj ovisi o nama, njihovim konzumentima. Takva je pojava craft pivarstvo u Hrvatskoj.

Teško je predvidjeti tko će preostati od svih tih novootvorenih pivovara i čija ćemo piva piti za pet godina. Osobno bih volio da prežive svi, ali nam statistika o preživljavanju start-upova nije u prilog. Kaže da bi preko 80% novootvorenih tvrtki trebalo zatvoriti vrata do pete godine poslovanja. Kaže i da to neće imati mnogo veze s nama potrošačima koliko s kvalitetom proizvoda, distribucijom, cijenama, stvaranjem branda i vojske sljedbenika. Ono što će imati veze s nama jest pozicija koju će craft pivarstvo imati u našim umovima, a time i životima. Hoćemo li craft kupovati kao što kupujemo generičko pivo i gledati na svoju omiljenu APA-u, IPA-u i saison kao jednu u nizu stavki u mjesečnom proračunu? Hoćemo li od nečeg prekrasnog napraviti jednosmjernu kapitalističku ulicu u kojoj on proizvodi, ja kupujem i tu prestaje sva naša interakcija? Ako će biti tako i ako ćemo samo razmišljati o tome na koliko će polica pivo stići i koliko će ga ljudi popiti, tada craft neće biti nikakva revolucija, a revolucija će postati termin jednoznačan terminu cool, super, jebenica… kako god govorili.

Poklanjanje bez matematike: Pivska revolucija

Da bismo zaista govorili o revoluciji, tad je potrebna promjena stavova, ali i ponašanja. Polazište svega su pivari i njihov odnos prema zajednici koja ih podržava. Mala je to zajednica u kojoj se tračevi i loše informacije šire brže nego u kakvoj maloj stambenoj zgradi. Zbog toga je potpuno nerazumljivo i neshvatljivo da ima pivovara koje ignoriraju svoje kupce. Pošaljite mail ili poruku, nazovite bilo koju industrijsku pivovaru i uvijek ćete dobiti odgovor. Kakav god bio, stići će. Pokušajte stupiti u kontakt s malim pivovarama i neke će vas od njih iznenaditi. Tako što uopće neće odgovoriti. Takve treba prekrižiti s popisa sudionika pivske revolucije. Njihove proizvode treba ignorirati. Jer ako ćemo odnos svesti isključivo na tržišni, tad one ne predstavljaju nikakvu novost. Tu su da iskoriste našu znatiželju i naknadu za svakodnevni rad. Ako se odričemo mnogočega drugog da bismo podržali proizvod koji je dvaput, triput skuplji od konkurencije (jer na klasičnom tržištu postoji samo konkurencija), onda bi bilo lijepo da taj proizvod nije samo proizvod. Potreban mu je sadržaj. Potrebno mu je značenje.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInBuffer this pagePin on PinterestDigg thisShare on RedditShare on StumbleUponEmail this to someonePrint this page

1 Comment

  • Da nema agresivnih reklama koje prije svake stranice napadaju čitateljev živčani sustav, brijem da bi pivoljupci ovaj tekst ipak pročitali do kraja..

Comments are closed.