Najbolje knjige o pivu – God save the queen and her fascist regime!

Mnogo je knjiga o pivu. Ovo je popis sedam novih izvrsnih pivskih naslova. Taj popis nije konačan. On se može i proširiti… 

world beerTim Hampson. World beer: outstanding classic and craft beers from the greatest breweries. DK, 2013. 304 stranice.

Svaki pivoljubac i svaka pivoljupka treba imati barem jednu jedinicu referentne građe koja se odnosi na pivo. Tvrde korice, šivani uvez, glossy papir, prekrasne fotografije, neke i preko cijele strane. Prijelom koji čitanje čini ugodnim i opuštenim. Izvrsno opremljena – sadrži pojmovnik i kazalo. Prekrasna knjiga koja svaku policu čini ljepšom. Kao što i sam naslov govori, knjiga je pregled najznačajnijih pivovara širom svijeta. Građa je organizirana prema državama, zatim je svaka država predstavljena kroz najznačajnije pivovare, a svaka je pivovara predstavljena kroz najznačajnija piva. Kad završi predstavljanje važnih pivovara jedne države slijedi popis ostalih važnih pivovara opisanih kroz nekoliko rečenica. Najzastupljenije su naravno pivske države – Engleska, Belgija, Njemačka i Amerika, a ostale ovisno o pivovarama. Ujedninjeno je Kraljestvo predstavljeno kroz izvrstan klasik Fuller’s i novo craft ludilo Brewdog, još veće ludilo The Kernel, zlatni standard Thornbridge plus dvadesetak ostalih istaknutih pivovara. Norveška je primjerice kroz jako dobru craft pivovaru Nogne, dok dio o Njemačkoj donosi Cambu uz bok Schneideru. Izvrsna knjiga koju preporučam svakome tko je zakoračio u svijet piva i treba kvalitetan vodič za kupnju i kušanje najboljeg što postoji. Teško ćete naći bolji vodič od ove knjige koja se čita svakodnevno i temeljito. Doduše, čitanje povlači i naručivanja mnogo toga. Uz sve što sam probao, rijetko je što bolje od onog što se preporuča. Recimo, od Brewdoga preporuča Libertine, Punk IPA i Tokyo – može li bolje? Meni osobno najdraže pivsko štivo u kućnoj biblioteci.

complete beer courseJoshua M. Bernstein. The complete beer course: boot camp for beer geeks: from novice to expert in twelve tasting classes. Sterling Publishing, 2013. 320 stranica.

Tvrde korice. Ovitak. Uvez šivani i lijepljeni – tehnički nije besprijekorno izveden, ali je i dalje jako dobar. Mnoštvo fotografija. Obiluje informacijama i zanimljivostima iz pivske povijesti, povijesti pivovara i stilova. Sadrži pojmovnik i kazalo. Lijepo dizajnirana. Knjiga je podijeljena u 12 poglavlja. Prvo je poglavlje uvod u svijet piva – povijest, proces proizvodnje, hmelj… dok je završno poglavlje o čuvanju/zrenju piva i sparivanju piva s hranom. Poglavlja između se odnose na pivske stilove te donose popis i opis temeljnih i dodatnih obilježja svakog stila, zatim piva koja su reprezentativna za određeni stil (uvijek u paru) te popis back-up piva koja ga također dobro predstavljaju. Svaki je stil opisan iz povijesnog i razvojnog aspekta, ne toliko iz aspekta proizvodnje, ali i iz senzornog aspekta – što stil nudi našim osjetilima, tko je uveo i uvodi inovacije, koja su piva odmak od stila i po čemu, koja su inspiracija novim pivovarama i stilovima. Tako se u poglavljima nađu i stranice na kojima se opisuju lokalni rariteti poput leipziškog gosea ili pak pripovijeda nastanak pivovara (Grenn Flash), dok se u poglavlju u pale ale govori i o Cascadeu – sorti hmelja koja obilježava ovaj stil – te o pivu zahmeljenom svježim hmeljem. Posljednje poglavlje donosi preporuke za sparivanje s hranom, ali i popis najboljih piva za čuvanje/zrenje, kao i savjete za što bolje čuvanje piva. Sveobuhvatan pogled u pivski svijet, obilje korisnih i zanimljivih informacija. Potkrijepite li ih pivom koje se preporuča uz tekst, zaronit ćete korak dublje u mirise, okus i filozofiju piva te će vam ovo biti jedan od najdražih udžbenika. Nema smisla čitati bez kušanja. Recimo, poglavlje o trapističkom pivu možete krasno apsolvirati uz posjet nekom od hrvatskih pivskih dućana.

craft beer revolutionSteve Hindy. The craft beer revolution: How a Band of Microbrewers Is Transforming the World’s Favorite Drink. Palgrave Macmillan Trade, 2014. 250 stranica.

Tvrdo/meko izdanje. Lijepljeni uvez. Kazalo. Knjiga osnivača pivovare Brooklyn donosi detaljan pregled razvoja craft pivarstva u Sjedinjenim Američkim Državama. Od samih početaka krajem šezdesetih pa borbe sa zakonskim propisima u različitim saveznim državama preko prvog vala značajnih pivovara do konačne afirmacije crafta i dolaska velikih igrača na područje dobrih piva. Klasična povijesna naracija s obiljem podataka i detalja odigranih u zapećku službene pivske povijesti. Autor je čovjek koji je pokrenuo vrlo uspješnu pivovaru te je s mnogim akterima ove priče surađivao proteklih desetljeća. Kako su prolazili susreti pivskih divova i mali pivara, zašto su surađivali, tko je koga napadao, a tko podržao? Što je donijelo osnivanje zajedničkog Udruženja američkih pivara, a što digitalni mediji i društvene mreže? Koliko je značaj festivala? Sve ono što se događa na ovim prostorima ovdje je već opisano, samo kroz prizmu nemjerljivog većeg i bogatijeg tržišta i posve drukčijeg mentaliteta i poduzetničke klime.

Brewing up a businessSam Calagione. Brewing up a businnes: Adventures in Beer from the Founder of Dogfish Head Craft Brewery. Wiley & sons, 2011. 312 stranica.

Meko izdanje. Dovoljno je vidjeti tko je izdavač da biste već znali o kakvoj je knjizi riječ. A pak niste upoznati s izdavačem, dovoljno je reći da su izdali sjajne naslove o društvenom marketingu (to nije ono na društvenim mrežama), društvenom poduzetništvu, društvenim promjenama i inovacijama, vodstvu, upravljanju… Svaki je njihov naslov inovacija u području. Jednako je i s knjigom Sama Calagionea, osnivača nevjerojatne pivovare DogfishHead. Ova je knjiga prije svega namijenjena svima koje zanima poduzetništvo, posebno start-upovi. Pisana je prema klasičnim poglavljima poduzetničkih udžbenika, a od njih je razlikuje stil. Autor je studirao englesku književnost, skužio da to nije to i odlučio otvoriti pivovaru. Kako? Sam je napisao poslovni plan i počeo skupljati novce. Možete li zamisliti studenta Filozofskog fakulteta da na taj način postane sam svoj gazda? Obavezna literatura za one koji razvijaju nove proizvode, stvaraju zajednice korisnika, žele biti sami svoji gazde te zajedno sa (su)radnicima razvijati tvrtku. Na koji način zaposlenici sudjeluju u raspodjeli dobiti? Kako ih uključiti u razvoj? Kako postići predanost? Kako uopće doći do baze korisnika? Zašto nikad ne proizvesti koliko tržište traži? Kako raditi sam svoj marketing? I što je danas marketing? Zašto surađivati? Inspirativno. Poučno. Pametno. Primjenjivo. Lektira. Još samo treba reći da je odluka o pivovari pala kad je Sam pobijedio na seoskom festivalu bundeva s pivom od bundeve.

lagunitas bookTony Magee. So you want to start a brewery? Lagunitas story. Chicago Review Press, 2014. 224 stranice.

Meki uvez. Naslov sve govori. Priča o nastanku i razvoju Lagunitasa. Prije nego okrenete očima jer je riječ o pivovari koja je danas u 50% vlasništvu Heinekena, imajte na umu da u vrijeme pisanja knjige to nije bilo tako te da je Tony imao potpuno drukčije mišljenje o tome. Lagunitas je bio inspiracija mnogim pivarima i pivovarama, a njihova Lagunitas IPA slovi kao ona koja je stil podigla na današnju slavu. Sierra je to napravila s pale aleom pa njima nije preostalo drugo nego IPA, kaže Magee. Stilski je ovo prilično zbrkano, kaotično štivo koje je na momente asocijativno poput kakva književna djela. Pojedini odlomci pružaju fantastičan uvid u ključne momente u razvoju pivovare, u krucijalne poslovne odluke i poteze, a nije ni nesimpatično kad piše o povezanosti svoje pivovare s ljubavi prema marihuani, kako i na koji način odugovlačiti s plaćanjem poreza, kako se zajedno razvijati s dobavljačima na uzajamnu korist i na koji način savezništvo s dobavljačima pretvoriti u ulaganje u druge procese i opremu. Mnogo toga Tony kaže i o izgradnji branda, ali i o rušenju tabua, prelaženju granica, posebno onih umnih. Svako njihovo pivo ima svoju priču, a ona je ispričana na etiketama. Pretisak mnogih etiketa nalazi se u knjizi. Ludo. Kaotično. Nevjerojatno. Prkos i pobuna izlaze iz svake stranice ove knjige. Tony je pivovaru otvorio kad mu je bivšoj tvrtki loše krenulo, bio je dužan porez pa nije znao što bi radio. Skuhao je pomoću homebrew kita i zaključio da bi to mogao raditi. Službeno je muzičar. Nikada i baš nikada nemojte sniziti cijenu svoga proizvoda. To je garantirani put u propast. Temeljni postulat malog poduzetništva.

beer bibleJeff Alworth. The beer bible. Workman Publishing Company, 2015. 656 stranica.

Meko, tehnički prilično loše izdanje, što je velika šteta. Knjiga je obilna i potrebno ju je mnogo puta uzimati s police i listati da biste je pročitali, kamoli pročitali kako treba – uz kušanje. Do kraja čitanja će, nažalost, biti prilično oštećena zbog  nezadovoljavajuće tehničke izvedbe. Sadržaj ove pivske biblije je točno takav – biblijski obimom i pričama koje donosi. Knjiga je organizirana prema pivskim rodovima, a zatim prema varijacijama tih rodova (stilovima). Povijest, razvoj, inovacija iz perspektive društvenih, političkih i ekonomskih okolnosti, ali i iz perspektive tehničkih dostignuća i tehnika proizvodnje – kako žitarica, kvasca i hmelja, tako i samih faza proizvodnog procesa piva. Obogaćuje razumijevanje ovog nama svetog pića. Obogaćuje doživljaj, širi vidike i prava je pljuska svim uskogrudnim fanaticima koji teško razumijevaju kontekst procesa. Knjiga sadrži i prekrasne narativne dijelove poput onog o tome kako je pivovara Dupont svijetu sačuvala saison (potkrepljeno brojkama o rastu prodaje i novim proizvođačima). Nešto najbolje što sam čitao. Arhetipska piva su zasluženo istaknuta, a sva sila premreženih informacija i priča potvrđuje njihovu važnost. Svatko tko želi razumjeti, shvatiti, dalekosežno i duboko, taj mora ovo pročitati. Svatko tko cijeni Dupont, Schneider, Sierra Nevadu… taj mora ovo pročitati.  Onaj kome je to nevažno, tko je rukovođen kratkoročnim simpatijama i interesima, taj će i dalje tvrditi kako postoji sto boljih saison od Duponta, da je najbolje pšenično njegovo i sve ono što je kul i drukčije. Ova je knjiga potvrda teze da učeni i dalje čitaju knjige, dok napaljeni ozbiljnu literaturu ignoriraju i čitaju tek komentare na društvenim mrežama.

business for punksJames Watt. Business for punks: break all the rules – the Brewdog way. Portfolio Penguin, 2016. 256 stranica.

Tvrdi uvez. Prekrasan punk dizajn! God save the queen and her fascist regime! Traženje rupa na tržištu je za idiote. To ne postoji. Plaćanje reklama je za velike korporacije i bezveznjake. To ne treba. Poslovni planovi su za dinosaure. Danas ne vrijede ništa. Samo pozitivu komuniciraju oni koji ne znaju što čine. Važno je da vas mrze. Važno je da vas vole. Imajte fanove i suvlasnike, a ne klijente. Educirajte. Informirajte. Pravite kvalitetno pivo. To je otprilike filozofija Brewdoga i ove knjige u kojoj pobijaju sve udžbeničke postavke, posebice marketinške, klasičnih poduzetničkih priručnika. Biznis za pankere je savršeno osmišljena marketinška strategija o kojoj profesori na fakultetu ne mogu ni sanjati. Kad bi je negdje čuli, vjerojatno bi je otpisali kao promašenu. Sve što su nas učili, punk poslovnjaci su satrli do temelja. Osim financija. Tu nema odstupanja želiš li uspjeti. Iako je i Lagunitas prilično obilježen svjetonazorski, kod Brewdoga je to stepenicu više. Brewdog je angažirana pivovara – od traženja manjih trošarina i mogućnosti posluživanja manjih piva do lansiranja piva imenom Hello, my name is Vladimir, koje su reklamirali kao pivo koje nije za gejeve. Sve skupa je bio protest protiv homofobne politike Kremlja. Njihova je crowdfunding kampanja najuspješnija u Britaniji. Naravno da su punkeri imali što reći i kontra klasičnog crowdfundinga. Smatraju da je to samo oblik naručivanja unaprijed, dok oni nude nešto više, opipljivo – komad tvrtke. Osim pivoljubaca, knjigu bi svakako trebali pročitati i poslovni konzultanti, kao i svi oni koje zanima biznis i misle da znaju nešto o njemu. Kratko, britko, jasno. Nema tu mnogo razmišljanja. Na najvećeg kupca im otpada 7% prodaje. Naprosto genijalno!