PRIPREME ZA JESEN I ZIMU Gentlemanski kratki vodič o održavanju vozila

autobuba

Održavanje i servisiranje vozila ozbiljan je posao i svaki ozbiljan vlasnik limenog ljubimca (ali i dvokotačnog gurala) morao bi u svom adresaru imati kontakt omiljenog i pouzdanog automehaničara, servisera koji će se brinut da auto bude uvijek u voznom stanju te da vi kao ponosni vlasnik bez ikakvih zadrški uživate u dugim i romantičnim vožnjama prekrasnim krajobrazima u društvu najmilijih ili najljepših.

Dok brk i brada bezbrižno vijore na povjetarcu motor vašeg ljubimca nesmetano prede i odnosi vas daleko prema zalasku sunca.

Servisiranje i popravak vašeg ljubimca svakako prepustite za to školovanim ljudima, no osnovno održavanje i provjeru ispravnosti s vremena na vrijeme morate odraditi sami. Da budemo otvoreni, nema tog gentlemana, gospodina koji se snalazi u svakoj situaciji, a koji ne zna što se točno događa ispod haube dok provjerava svoj brk.

Provjera ulja

Ovo je najbitniji dio održavanja vašeg ljubimca i nešto je što vam mora biti na umu kad god sjednete u auto. Kod novijih vozila vjerojatno nikad nećete imati potrebe zaviriti pod haubu, a bilo kakva komplikacija vezana uz ulje ili sami motor signalizirati će se putem kontrolnih lampica.

No, ukoliko je vaš ljubimac malo stariji i ne toliko opremljen elektronikom, softverima raznima, a ima nas vlasnika kojima su draži dobri stari automobili koji ne razgovaraju s nama, provjera ulja je nešto što nas veseli i nešto što nas čini muževnijima. Jednom mjesečno, čisto iz znatiželje i same kontrole provjerite nivo i kvalitetu ulja. Ono mora biti unutar zadanih granica i dobre viskoznosti. Isto tako vodite računa o tome da se ispod vašeg motora, a nakon duljeg stajanja, ne nalazi ulje, voda ili neka druga tekućina. Ukoliko vaše vozila pušta neku tekućinu, svakako posjetite automehaničara radi detaljnije provjere.

Zamjena ulja isto je prilično jednostavan proces kojeg može odraditi svaki vlasnik vozila, no isto tako može biti i prilično prljav stoga ukoliko baš nemate velikih želja oko promjene ulja najbolje da to prepustite automehaničaru. Vaš zadatak i obveza prema ljubimcu već je ispunjenja time što vodite brigu o drugoj najbitnijoj tekućini u vozilu.

Pritisak u gumama

Skoro pa 90% vozila na cesti nema dobar pritisak u gumama. Naravno, to je nešto normalno jer gume kao takve su opterećeniji dijelovi vozila i u direktnom su kontaktu sa svakom površinom kojom vozite.

Pritisak u gumama može varirati zbog vanjske temperature, zbog mikro pukotina pa ona s vremenom pušta, zbog samog trenja i površine po kojoj vozite. Recimo da guma diše i da je potrebno s vremena na vrijeme provjeriti pritisak u njima.

Dugotrajna vožnja s nedovoljnim ili nejednakim pritiscima u gumama može dovesti do otežanog i nepravilnog kočenja, do veće potrošnje goriva, ali i do bržeg trošenja gume. Stoga ili nabavite malu nožnu pumpu ili jednostavno prilikom svakih nekoliko točenja na benzinskoj pumpi provjerite i pritisak u gumama.

Spomenimo isto da pritisak ljeti i zimi također moramo mijenjati, kao i u situacijama ako vozimo više ili manje opterećen auto.

Promjena guma i kotača

Kako je guma prva koja osjeća sve nedostatke cesata po kojima vozimo, a u Hrvatskoj postoji ta neka nasljedna mana da i najnovije ceste imaju rupa, izdignutih ili potopljenih šahtova baš na kolotrazima i tko zna kakvih sve materija i situacija koje ne pripadaju cestama, ona će se s vremena na vrijeme probušiti, isprazniti. Ono što moramo je zamjena prazne gume s rezervnom koja uvijek mora biti u vozilu.

Zamjena gume ide načelno prema slijedećim koracima:

  1. Svi putnici moraju izaći iz vozila.
  2. Auto je naravno ugašen, ručna kočnica zategnuta te je u brzini.
  3. Dizalicom polako dignite vozilo na onoj strani gdje je problematična guma. U uputama provjerite gdje se točno nalaze mjesta za dizalicu, svako ih vozilo ima u blizini kotača. Vozilo prije dizanja mora biti na čvrstoj i ravnoj podlozi.
  4. Prije nego se kotač odvoji od podloge ključem odvinite vijke.
  5. Dizalicom dignite vozilo tako da kotač bude u zraku. Odvinete vijke do kraja te skinete kotač.
  6. Rezervnu gumu, odnosno kotač, koji je ispravan, a guma puna, stavite tako da se rupe u koje dolaze vijci poklapaju. Stavite vijke i pričvrstite, ali ne prejako. Spustite dizalicom auto da guma dotiče dno te da dodatno trenjem blokira kotač. Pričvrstite vijke.
  7. Spustite auto do kraja, pospremite alat i ne zaboravite prvom prilikom do vulkanizera na popravak gume.

Kako dolazi zima budite spremni na kišu i snijeg. Vrijeme je da ljetne guma zamijenite zimskima ili M/S (mud+snow) gumama. Svakako u prtljažni prostor smjesite lance za snijeg, manju lopaticu za snijeg te strugalicu za smrznuta stakla.

Brisači stakla

Bitno je da brisači prednjeg, ali i stražnjeg stakla budu uvijek ispravni. To znači da čiste staklo bez ostavljanja raznih crta od vode, prljavštine te da ne muljaju i prljaju staklo. Isto tako brisači prilikom rada ne bi smjeli proizvoditi nikakvu buku.

Promjena brisača je prilično jednostavna. Prvo ih dignete te odvojite od stakla. Većina brisača ima takozvani J spoj pa sve što je potrebno je otkvačiti sami brisač od ručke i staviti novi. Svaki brisač dolazi s jednostavnim uputama.

Kad ste već kod brisača, svakako redovito provjeravajte da li ima dovoljno tekućine za pranje stakla. Sad kad dolaze hladni dan i noći koristite tekućine koje ne smrzavaju na negativnim temperaturama.

Kontrola i promjena žarulja

U svakom trenutku vožnje sva svijetla i pokazivači smjera moraju biti ispravni. S vremena na vrijeme prekontrolirajte si svjetla – kratka svjetla, duga svjetla, pozicije s prednje strane. Iza također morate imati pozicijsko svjetlo te stop svjetlo koje se aktivira prilikom koćenja. Ukoliko nemate nikoga pri ruci da vam provjeri da li svjetla rade kad stisnete kočnicu, parkirajte vozilo tako da se iza vas odnosno vozila nalazi neka staklena ili površina koja reflektira. Provjerite da li se pale svijetla prilikom pritiska kočnice.

Pokazivače smjera također provjeravajte redovito, iako kod većine vozila u slučaju da jedan od pokazivača ne radi ispravno vozilo vam signalizira ubrzanim radom tog pokazivača.

Ukoliko postoje svjetla za maglu provjeravajte i njih, ponajviše sad kada dolaze jutarnje i večernje magle.

Zamjena žarulja prilično je jednostavan proces i vrlo je vjerojatno da vam neće trebati neki dodatni alata, no ukoliko se ne bi upuštali u to posjetite svog mehaničara.

Za vrijeme zimskog računanja vremena u Hrvatskoj svijetla moraju biti upaljena tijekom vožnje.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInBuffer this pagePin on PinterestDigg thisShare on RedditShare on StumbleUponEmail this to someonePrint this page