Parfemi i škole – potrebna je hitna reforma!

Kako godine idu, sve češće nam zna pobjeći ono “u moje vrijeme…” ili “nekad nismo…” ili “nekad smo…” Nekad je sve bilo bolje jer smo bili mlađi, pa su se tako nekad mladi dizali starijima u autobusima, nosili su im torbe, muškarci su damama otvarali vrata, čekali da prvo sjednu one, pa tek onda oni.

Nekad su, da skratimo i prijeđemo odmah na poantu (i to je jedna od odlika novog doba – nema vremena za gubljenje, prijeđi na stvar ASAP!) i parfemi bili posve drukčiji nego danas. Oni iz 70-ih i 80-ih nazivaju se “old school” parfemima, ili starom školom. Ne bečkom, mada su i oni imali jakog aduta, sjajni kožni parfem Knize Ten (1924.) od krojačke kuće Knize, nego francuskom i talijanskom.

Uzmimo za primjer Dior i njegov klasik iz 1966. Eau Sauvage, koji je reklamirao Alain Delon, dok novi Sauvage reklamira Johnny Depp. Sve jasno? Ozbiljnog “Samuraja” u odijelu i šeširu je zamijenio “Pirat s Kariba” u piratskom kostimu i… šeširu. Obojica su karizmatični likovi, no prvi je muškarac starog kova, a Depp je… dobro, ne možemo sad reći da je novog kova, ipak već ima 53 godine. 53??? Hm… tko bi rekao…

Dakle, Depp je predstavnik srednjeg kova, pa dok Eau Sauvage dominira ružmarinom, limunom i bergamotom, novi Sauvage je moderniji i prilagođen mlad…., srednjima. U njemu ima i ambergrisa, ambroxana i sličnih čuda jer kemija je u zadnjih četrdeset godina uznapredovala.

Sauvage je naišao na kritike ljubitelja starih izdanja Diora, ali to već možemo pripisati onom “u moje vrijeme…”

Sauvage je solidan parfem koji će se dobro prodavati, a to je najvažnije.

Isti proces prolazi i Yves Saint Laurent koji štanca L’homme flankere, pa samo dodaju nastavke – d’ete, libre, ultime, intense, libre cologne, hormone… Dobro, ovo posljednje smo sad izmislili, ali nije isključeno da iduće godine stigne i taj – L’homme hormone. Ili L’homme testosterone. Daj bože! Oni koji vole stari, dobri Kouros (1981.) plakali su (to je samo stilska figura pretjerivanja jer muškarčine ne plaču, osim ako Vatreni izgube) kad je lani stigao novi Kouros Silver.

I dok je među sastojcima onog Kourosa izvirivala glava životinjice cibetke, u novom evo nam – jabuke. Cibetka iz prvijenca oduševljavala je ili sablažnjavala zbog vrlo jake animalne note (nekima se u halicinacijama priviđala i mokraća, pa su se zezali da je to prava toaletna voda), ovaj novi je soft miris – jabučica, žalfijica, malo drveta i amber koji taj smoothi drži na okupu.

To je to. Smjena generacija. Primjera ima još mnogo, od Chanela i njegovog Antaeusa ili Pour Monsieur do novog Bleu de Chanela za mladež, do novih parfema Trussardija koji je s Uomom iz 1983., s kožom, medom, mahovinom i pačulijem, raspamećivao ondašnje muškarce i žene, dok Uomo Trussardi iz 2011. kožu ima samo u tragovima, a naglašeni su citrusi, geranijum i – ljubičica.

muskaraca_maca

Mogli bismo reći da su nekad muškarci mirisali animalno, a danas ljubičasto. S viskija i konjaka prešlo se na proteinske napitke i, ako se već netko želi raskalašiti, na red bullove. Evolucija.

Nabrojat ćemo još nekoliko predstavnika stare škole: Versace L’homme, Armani Eau pour homme, Aramis Aramis, Hermes Equipage, Azzaro pour homme, Brut, Old spice, Givenchy Gentleman, Cartier Pasha, Drakkar Noir…

Novi trendovi počeli su već s Muglerovim A*menom, a revoluciju je izazvao i puderasti Dior Homme. Gdje će to završiti, tko zna!

Postoje parfemi poput Escentric Molecules Molecule 01, kojeg onaj tko ga nosi ne osjeća, dok okolina tvrdi da super miriše. Podsjeća malo na ono da je car gol, ali mu se nitko ne usudi to reći. Ovih dana stigla je vijest da će Dior ponovno početi proizvoditi svoj klasik Jules iz 1980. Jules je u slengu nekad bio naziv za svodnike, a kasnije za zavodnike. Što će nam donijeti novi Jules, vidjet ćemo.

No, malo je mjesta za optimizam. Bude li i taj okljaštren i kastriran, a vjerojatno hoće jer je međunarodna organizacija za parfeme IFRA (da, i to postoji, i to u Bruxsellesu!) uvela neke restrikcije u korištenju sastojaka. Navodno da se izbjegu alergije. Nove generacije su, naime, osjetljivije, mimozastije, pa treba maknuti neke sastojke iz 70-ih i 80-ih.

Nastavi li se tako, ljubitelji starih parfemskih škola koji sve teže dolaze do diskontinuiranih izdanja koja u oglasnicima dostižu astronomske cijene (stotine eura za Patou pour homme), a novoj parfemskoj školi nemaju što izabrati, morat će glasno zavapiti – treba nam hitna reforma!

I treba malo zapapriti ovima birokratima u Bruxsellesu. Ima netko broj od Ruže Tomašić?