Održani prvi Dani otvorenih vrata Regionalnog centra kompetentnosti Faust – strojarstvo

U četvrtak, 28. rujna 2023., su se održali prvi Dani otvorenih vrata Regionalnog centra kompetentnosti Faust – strojarstvo. Organizirala ih je Strojarska tehnička škola Fausta Vrančića kao korisnik projekta RCK Faust – strojarstvo, uz podršku partnera projekta: Industrijske strojarske škole, Elektrotehničke škole, Strojarske tehničke škole Frana Bošnjakovića, Prve tehničke škole Tesla, Tehničkog veleučilišta, Visokog učilišta Algebra, Instituta za razvoj tržišta, Topomatika, Selectia, Hrvatske gospodarske komore i Grada Zagreba.

Projekt RCK Faust – strojarstvo je pokrenut s ciljem unaprjeđenja i modernizacije strukovnog obrazovanja u Republici Hrvatskoj i jačanja povezanosti strukovnog obrazovanja sa zahtjevima tržišta rada. Vrijedan je 6.413.934,94 EUR (48.325.792,79 HRK), a sufinancirala ga je Europska unija iz Europskog socijalnog fonda.

Na prvim Danima otvorenih vrata RCK Faust – strojarstvo, koji su se održali u prostoru Visokog učilišta Algebra, jednog od partnera projekta, okupljenima se uvodnim riječima obratio dekan Visokog učilišta Algebra dr. sc. Mislav Balković. Nakon uvodnog obraćanja, projektna koordinatorica Mirna Krnjeta i konzultantica u području razvoja sustava obrazovanja Jasenka Begić, obje s Visokog učilišta Algebra, predstavile su rezultate provedbe aktivnosti projekta RCK Faust – strojarstvo. U ime Strojarske tehničke škole Fausta Vrančića su nekoliko riječi rekli ravnatelj Dubravko Diklić i nastavnik strojarske grupe predmeta Dragan Karlušić.

Dr. sc. Mislav Balković, dekan Visokog učilišta Algebra

“Strukovno obrazovanje je veliki generator rasta i razvoja za cijelo društvo. Za razliku od prosječne europske zemlje koja ima oko 50% učenika u gimnazijama i 50% učenika u strukovnim školama, Hrvatska ima preko 75% učenika u strukovnim školama. I danas je uvriježeno mišljenje da je onaj tko ima završenu samo srednju školu u lošijoj poziciji nego netko s visokim obrazovanjem i da je ta razlika ogromna. No, pred nama je zanimljivo razdoblje. Umjetna inteligencija se razvija jako brzo i mogla bi promijeniti uloge na tržištu rada. Korištenjem novih alata i tehnologije koju ona omogućava, moguće je da će učenici strukovnih škola, ako im se kvalitetno prilagode programi, biti sposobni raditi na dijelu poslova za koje se do sada očekivalo da će ih raditi samo visokoobrazovani” – rekao je dekan Visokog učilišta Algebra dr. sc. Mislav Balković.

Projektna koordinatorica Mirna Krnjeta je opisala opseg aktivnosti u kojima je sudjelovalo Visoko učilište Algebra, sa Strojarskom tehničkom školom Fausta Vrančića i školama partnerima projekta.

“Odradili smo niz aktivnosti kojima je cilj približiti realni sektor tržišta rada samoj nastavi, nastavnicima i, naravno, učenicima i polaznicima. Jedna od velikih aktivnosti je bila vezana uz Hrvatski kvalifikacijski okvir te smo napravili 19 HKO dokumenata: tri standarda zanimanja, osam standarda kvalifikacija, šest programa obrazovanja i dva strukovna kurikuluma. Izrada digitalnog obrazovnog sadržaja je još jedna od većih aktivnosti, a u okviru nje je nastalo 97 videa, 608 ilustracija ili fotografija, 69 animacija, 98 jednostavnih i složenih interakcija i 323 pitanja za vježbu” – nabrojala je Krnjeta.

U nastavku prezentacije rezultata provedbe aktivnosti projekta RCK Faust – strojarstvo, konzultantica u području razvoja sustava obrazovanja Jasenka Begić je detaljnije objasnila način rada i ciljeve rada na Hrvatskom kvalifikacijskom okviru.

“Budući da smo članica Europske unije, zahvaća nas veliki broj smjernica, preporuka i zakona i moramo regulirati svoj obrazovni sustav. Najjednostavnije rečeno,  potrebno ga je uskladiti s potrebama tržišta rada, ali i potrebama pojedinaca, nekih drugih društvenih aspekata i, generalno, nacionalnih politika. Operativno, krenuli smo s analizom tržišta rada, potrebama poslodavaca, i izradili smo takozvane standarde zanimanja – to su polazišni dokumenti za sve kasnije obrazovne programe. Svi sadržaji koji ulaze u standard zanimanja kasnije kreiraju naš obrazovni program” – rekla je Begić.

Suradnju između partnerskih škola i dijela ostalih partnera projekta komentirao je nastavnik strojarske grupe predmeta u Strojarskoj tehničkoj školi Fausta Vrančića i aktivni sudionik projekta  Dragan Karlušić.

“Algebra je sudjelovala u svim pedagoško-psihološkim izobrazbama i nas nastavnike su na neki način morali pripremiti za „menadžere“ jer ćemo, osim predavačkog dijela posla, morati komunicirati i s određenim tvrtkama kako bismo lakše saznali što je njima potrebno. U suradnji s pojedinim tvrtkama već smo saznali kakav im je potreban profil radnika, a mi ćemo se pokušati približiti zahtjevima poslodavaca tako da možemo pripremiti učenike za tržište rada” – kazao je Karlušić.

Ravnatelj Strojarske tehničke škole Fausta Vrančića Dubravko Diklić

Ravnatelj Strojarske tehničke škole Fausta Vrančića Dubravko Diklić je također naglasio usmjerenost projekta na prilagođavanje obrazovnog programa tržištu rada. Rekao je kako se prelazi na modularni pristup strukovnom obrazovanju i zbog toga je trebalo izmijeniti kurikulume.

“Ideja u pozadini Regionalnog centra kompetentnosti je da učenje što većim dijelom bude temeljeno na radu i radi toga je došlo do potrebe za izgradnjom nove infrastrukture, nabavom nove opreme i povezivanjem s visokim učilištima, odnosno poslodavcima. Da bismo to postigli, mi smo u projektu napravili nove kurikulume, nove mikrokvalifikacije, a bavimo se i obrazovanjem odraslih jer svi znamo koliko je danas važno cjeloživotno obrazovanje” – istaknuo je Diklić za kraj.

Planirano razdoblje provedbe projekta RCK Faust – strojarstvo je od 29. prosinca 2019. do 29. prosinca 2023. godine.

Foto: Marko Lopac