Muškarci i parfemi: Svi su ludi za oudom!

Nekad se tamjan palio tijekom vjerskih obreda, balzami od raznih trava nanosili su se zbog zaštite od bolesti, pa i kuge, na francuskom dvoru mirišljavim su vodicama prekrivali neke druge manje mirišljave mirise.

incense-cedar-1077228_1280

Ljudi, ukratko, ono što danas zovemo parfemom, koriste tisućama godina, svjesno ili nesvjesno. Parfem je dobio ime od latinskog per fumum, kroz dim, jer su se nekad mirisi dobivali paljenjem tamjana i raznih drugih smola koje “proizvodi” drvo. Smole se i danas obilato koriste u modernoj parfumeriji, a posljednjih je godina hit agar, oud (čitaj ud) ili auod, smola dobivena od drveća koje raste u Aziji.

Iz njega se dobivaju skupi arapski parfemi attari, a zbog toga što je rijedak, agar je skuplji od zlata. Neki ga razrjeđuju i time mu smanjuju cijenu. Kao neki vinari. Agar su prihvatili i zapadnjački parfumeri, pa danas svaka ozbiljnija kuća ima parfem s oudom.

Među dizajnerskim parfemima (postoje i niche parfemi, ekskluzivne male kuće koje ćete rijetko naći u velikim trgovačkim lancima jer se prodaju u malim specijaliziranim dućanima, kakvih je u Zagrebu samo nekoliko), pionir je 2002. godine bio kultni M7 kuće Yves Saint Laurent, nastao za vrijeme kad je kreativni direktor tamo bio veliki modni mag Tom Ford.

incense-stick-405899_1280

M7 je proslavila i reklamna kampanja s plakatom na kojem aikidist Samuel de Cuber pozira posve nag i pokazuje… pa recimo to tako, motku.

Nisu ga odmah svi shvatili (parfem, ne aikidista), no s godinama je stekao kultni status zbog neobičnog agara koji neke podsjeća na slatkasti kašalj za sirup. Na žalost, parfem se više ne proizvodi, pa oni koji su ga na vrijeme kupili danas na internetskim oglasnicima za bočicu od 50 ml traže preko 100 eura. Oudu ćemo se vratiti kasnije.

Za ovaj kratki uvod u svijet muških parfema treba još spomenuti 1882. godinu kad se pojavio Fougère Royale, parfem kuće Houbigant, koji je ušao u povijest kao prvi muški parfem nastao miješanjem tvari iz prirode i jednog spoja nastalog u laboratoriju, izvlačenjem molekule iz sirovog prirodnog materijala, u ovom slučaju od tonke (ne Dujmićeve, već od boba tropskog drveta). Radi se o molekuli nazvanoj kumarin. Fougère Royale prvi je miris iz skupine nazvane fougere (čitaj fužer, ali na francuski način), u prijevodu paprat, koju su kasnije proslavili Paco Rabanne, Azzaro, Hugo Boss…

Širokim narodnim masama vjerojatno je najpoznatiji miris iz te skupine legendarni Brut od kuće Fabergé (ne miješati s jajima). Eto, za uvod vjerujemo da je dovoljno, makar da se pokaže da su parfemi jedan zaseban svijet, spoj znanosti i umjetnosti. U “Vodenom žigu” J. Brodski je napisao:

Miris je napokon, narušavanje ravnoteže kisika zbog prodora drugih elemenata, metana, ugljika, sumpora, dušika. Ovisno o silini tog prodora osjetit ćete ugodan ili neugodan miris. To je pitanje molekula, i sreća nas obuzme u trenutku kada osjetimo da se elementi od kojih smo sastavljeni oslobode. Vani ih je bilo poprilično u stanju potpune slobode, pa sam osjećao da sam zakoračio u svoj autoportret na svježem zraku.

Ne znamo koji je on parfem koristio.

bottle-619150_1280

U sljedećem nastavku ćemo malo o tome kako muškarci najčešće odabiru parfeme (polovica bi najradije u parfumeriju ušla maskirana ili bi se pravili gluhonijemi da ne moraju pričati s prodavačicom naoružanom testerima kao Ana Četiri Pištolja s pištoljima, pred kojom se ne želite blamirati krivo izgovarajući čudna imena parfema, pa rađe pokazujete prstom, a polovica odabir prepušta ženama, curama ili mamama, a ima i onih kojima parfeme kupuju punice! Da nam je samo čuti kako prodavačice opisuju lika kojem kupuju parfem).

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInBuffer this pagePin on PinterestDigg thisShare on RedditShare on StumbleUponEmail this to someonePrint this page

1 Comment

Comments are closed.