Kako redovitim kretanjem smanjujemo rizik od bolesti i raka za 50%

Svakodnevna aktivnost pokazala je brojne prednosti za zdravlje, prema mnogim provedenim istraživanjima. Nova studija, objavljena u časopisu Nature Medicine, pokazuje da su mali segmenti tjelovježbe tijekom dana (poput hodanja, bicikliranja i penjanja) povezani sa značajnim smanjenjem rizika od bolesti, piše New York Times.

Istraživači su u studiji koristili podatke s uređaja za praćenje fitnessa koje je prikupila UK Biobank, velika medicinska baza podataka sa zdravstvenim podacima ljudi diljem Velike Britanije. Pregledali su nalaze od više od 25.000 ljudi koji nisu redovito vježbali, prosječne starosti oko 60 godina i pratili ih tijekom gotovo sedam godina. Oni koji su prakticirali jednominutno, ili dvominutno energično kretanje otprilike tri puta dnevno, poput brzog hodanja dok putuju na posao ili brzog penjanja stepenicama, pokazali su gotovo 50-postotno smanjenje rizika od kardiovaskularne smrtnosti i približno 40-postotno smanjenje rizika umiranja od raka, kao i svih uzroka smrtnosti, u usporedbi s onima koji nisu prakticirali takve nalete fizičke aktivnosti.

Samo 4 minute vježbanja dnevno!

Jedna studija iz 2020. povezala je četiri minute vježbanja dnevno s duljim životnim vijekom, a studija iz 2019. otkrila je da penjanje stepenicama u trajanju 20 sekundi, više puta dnevno, poboljšava aerobnu kondiciju. Druga su istraživanja utvrdila da ponavljanje intervala od samo četiri sekunde intenzivne aktivnosti može povećati snagu, ili ublažiti metabolički učinak dugog sjedenja.

Profesor kineziologije i zdravstvenog obrazovanja Ed Coyle istraživao je učinke kratkih intenzivnih vježbi te rekao kako je intenzitet vrlo učinkovit u izgradnji mišića i opterećivanju kardiovaskularnog sustava. Dionice intenzivnog vježbanja, koje se ponavljaju uz kratka razdoblja odmora, mogu povećati unos kisika i spriječiti začepljenje srčanih arterija, kao i potaknuti srce da pumpa više krvi i općenito bolje funkcionira.

Analiza podataka pokazala je i da prosječnoj osobi ne trebaju neke velike promjene kako bi ostvarila te male uzlete fizičke aktivnosti; svakodnevno kretanje, ali intenzivirano, može biti dovoljno.

Dizalo zamijenite stepenicama

Postoje tri kategorije intenziteta vježbanja, prema Emmanuelu Stamatakisu, profesori na Charles Perkins centru Sveučilišta u Sydneyu i glavnom autoru nove studije. Ako možete pjevati dok radite aktivnost, to je lagana vježba. Ako ne možete pjevati, ali možete mirno govoriti, to je umjerena vježba. Dr. Stamatakis preporučio je pokrete koji su toliko snažni da možete izgovoriti samo nekoliko riječi, ili nijednu nakon 30-ak sekundi.

Autori studije ponudili su nekoliko načina na koje ljudi mogu uključiti dionice kratkog, intenzivnog, kretanja u svoje svakodnevne životne aktivnosti. Ako imate otprilike kilometar dugu šetnju, primjerice od svojega stana do trgovine, ne trebate trčati cijelo vrijeme, no možete ubrzati korak stotinjak metara, dva, ili tri puta tijekom vašeg hoda. Umjesto dizala, odlučite se za stepenice dva ili više puta dnevno. Nošenje otprilike pet posto vaše tjelesne težine, poput većeg ruksaka, također se računa. Ili bilo koja vrsta kratkog, brzog, hodanja uzbrdo, može vam pružiti malo intenzivne tjelovježbe.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.