Gentleman.hr je bio na utrci 24 sata Le Mansa

U prošlosti je, više od svega, Le Mans predstavljao vatromet taštine koji je pogonila strast, gomila testosterona i neutaživa žeđ za pobjedom. A ista stvar se osjeti u zraku i danas. Samo s još više novca, unaprijeđenim dizajnom i tolikim brojem automobila da vam pamet stane.

Prodorni zvuk motora bolida, prolama se zrakom i drži nas na rubu sjedala kao prvašiće i prije nego smo ušli unutar kompleksa staze. Prolazimo pristupnom cestom uz koju su naslagani redovi šatora i kampera. Nacionalne zastave vijore se među šatorima, a zrak neprestano para prodorni zvuk bolida.

Ovdje će do vikenda teći rijeke ljudi brojeći više od 250 000 entuzijasta. Bentley, Maserati, Rolls Roys, Lotus, Lamborgini, Ferrari, Porsche… svi su ovdje. Koncepti i modeli za koje niste ni znali da postoje tutnje svuda oko nas. Gomile novca, testosteron se toči na krigle i strast koja to objedinjuje. Dobrodošli na 24 sata Le Mansa, najstariju i najtežu utrku izdržljivosti na svijetu.

Kasnimo na odredište sat i pol. Dino, naš vozač talijansko-grčkog porijekla s boravkom u Francuskoj, prilično je nestrpljiv da nas se konačno riješi. Nije mogao više čekati (s cigaretom?) pa nas je izbacio u blizini i netragom nestao. Smješteni smo u pop-up hotelu blizu staze tako da imamo brzi pristup. Pop-up hotel je očito izraz koji britanci koriste kada žele reći kontejneri na kat, ali u odnosu na gomilu šatora uz cestu predstavlja pravi luksuz. Naime, ovdje ne postoji ni približno smještajnih kapaciteta za toliki broj ljudi tako da je ovo ipak prihvatljivo rješenje. Ipak, neobičan osjećaj je kad rukama možete dotaknuti suprotne zidove vaše ćelije… khm, sobe.

Dogovaram se s Igorom, mojim partnerom na utrci, da ćemo ipak spavati pod stablom. Tako smo bliže prirodi. Nakon brzinskog tuširanja, shuttle nas vozi do Toyota VIP Hospitality Suita koji se nalazi prije ciljne ravnine. Bolidi trenutno voze slobodni krug prije početka kvalifikacija. Čak i ako nemate nikakve veze s automobilima, ovdje ne možete ostati ravnodušni. Uzbuđenje se doslovno osjeti u zraku. Da bi razumjeli što ova utrka znači, moramo otići u povijest Le Mansa. Zato je naša prva postaja bio Musee du 24 Heures du Mans.

> 24 sata Le Mansa, jedna sasvim gospodska galerija ludih automobila

Povijest

Utrka se vozi od 1923. godine, ali zlatno doba Le Mansa su označile šezdesete godine prošlog stoljeća. Tada ovo postaje najveća i najvažnija utrka na svijetu. Onaj tko pobijedi ovdje, zaista je najbolji na svijetu. Za proizvođače automobila, to je značilo mnogo više od velikog skoka u prodaji i marketingu. Značilo je nedostižni prestiž koji će trajati barem godinu dana.

Sigurnost je tada bila u drugom planu. Kad bolje razmislim, uopće nije bila u planu. Vozači nisu imali sigurnosne pojaseve, a ako bi ih i imali, nisu ih koristili. Zaštitnu ogradu na stazi, činila su stabla topole obojana u bijelo i bale slame. Ljudi bi umirali ovdje. Mogli ste očekivati da će tijekom utrke barem četvrtina vozača doživjeti veliku nezgodu i to ne samo u sudaru nego i zbog požara. Sjesti u automobil na Le Mansu, tada je značilo da ste spremni umrijeti. I to je bila opće prihvaćena činjenica. U to vrijeme, vodio se pravi rat između Enza Ferrarija i Henryja Forda II.

Ford je svojedobno pokušao kupiti Ferrari za 15 milijuna dolara, ali pregovori su propali u zadnji tren. Enzo Ferrari je tražio potpunu slobodu oko utrka na što Ford nije bio spreman pristati. Povrijeđeni Ford, koji je tada prodavao uglavnom sobe s kotačima i volanom, odlučuje poraziti Ferrari na domaćem terenu. Okupili su najbolje inženjere i dizajnere te potrošili tada neviđenu svotu novaca na proizvodnju automobila koji će pobijediti Ferrari na Le Mansu.

Auto koji su proizveli, bio je Ford GT-40. Polako, Ford je počeo dostizati Ferrari i naposljetku odnio više pobjeda za redom. Nakon toga su se na prijestolju izredali ostali konstruktori poput Porschea, koji i danas drži najveći broj konstruktorskih naslova i Audija koji je dominirao od 2000. do 2016. godine.

Kvalifikacije

Prošle godine, borba se vodila između Toyote i Porschea. Nakon Toyotinog vodstva tijekom cijele utrke, u posljednijh 6 minuta dogodio se kvar na motoru, što je presudilo njihovu sudbinu. Porsche je to iskoristio i osvojio prvo mjesto. Time stižemo do danas, do trenutka kada naslonjeni na ogradu čekamo početak kvalifikacija i suparništvo između ista dva protivnika, Toyote i Porschea.

Teško je opisati osjećaj u tijelu koji proizvode bolidi na Le Mansu. Tek uživo možete osjetiti koliko je to brzo, glasno i neopisivo snažno. Tijekom kvalifikacija Toyotin vozač Kamui Kobayashi oborio je dosadašnji rekord staze za čak 2,096 sekundi. Ako ostane na ovome, Porsche nema šanse. To su bile sjajne vijesti za Toyotu. Za mene je to značilo da mogu pojesti još jedan komad izvrsne torte od jagoda u čast gospodina Kobayashija, a Igor ima izliku za drugu čašu šampanjca.

Kobayashi Smashes Track Record

Kobayashi Smashes Track Record!Kamui Kobayashi in Toyota #7 has literally annihilated the Le Mans lap record with a 3:14.791 on a flying lap just after the restart of qualifying session #2 after a red flag.

Gepostet von FIA WEC am Donnerstag, 15. Juni 2017

 

Tijekom drugog dana kvalifikacija, imali smo dovoljno vremena za igranje pa smo prošetali do dijela kojeg zovu Fun Village, krcat sa mnogo ljudi koji komotno si odreda mogu biti Village People. Toyota se zaista iskazala ove godine. Njihov paviljon je ogroman. Tu se možete natjecati u izmjeni guma na pravom bolidu, a za ljude poput mene i vas, ovo je mjesto na kojem ste mogli iskusiti najbliže pravoj utrci.

Kako? Tako da sjednete u Toyotu koja je na pomičnom podiju, a na vjetrobran se projicira Gran Turismo. Na žalost, na jako veliku žalost, nismo imali vremena čekati red. Moju tugu sada može ublažiti samo novi komad torte. Ili dva. Tko zna kakvu će kuhar danas napraviti…

Garage Tour

Razlog zbog kojeg nismo mogli čekati red za Gran Turismo je taj što imamo priliku posjetiti mjesto koje je strogo čuvano i izvan dosega kamera. Na ulazu ispod tribina, dočekuje nas Terry sa setom slušalica za svakog i krećemo za njim prema garaži Toyotinog tima. Garaža je podijeljena u tri cjeline. U prvom dijelu nalazimo super lagane dijelovi karoserije napravljene od ugljikovih vlakana. Cijeli auto je dizajniran tako da se dijelovi mogu brzo i lako promijeniti. Budući da se radi o utrci koja traje 24 sata, bolid mora imati modularni dizajn kako bi se dijelovi lako promijenili. Postojanost svih dijelova automobila, od početka je odlučivala pobjede na Le Mansu, a u Toyoti su imali priliku doživjeli to gorko iskustvo prošle godine.

U središnjem dijelu garaže je odjeljak s vozačima. Barem dva ili tri vozača su stalno prisutna, a oči su im uprte u velike monitore koji prikazuju stazu, razne statistike i grafove. Svaki tim ima tri automobila, od kojih svaki ima tri vozača. Vozač smije voziti maksimalno 14 sati, ali ne više od 4 sata u komadu. Timovi moraju imati i jednog vozača iz niže kategorije kako bi imao priliku zaraditi ranking za višu kategoriju.

Zanimljivo je da vozači moraju biti teški 80 kilograma. Stoga sa svakim vozačem dolazi i posebno sjedalo s utezima tako da je ukupna masa konstantna. Prije nego se zapitate, ne, nema težih od 80 kila. Naslućujem da se ne hrane ćevapima. Na stolu iza njih su košare sa svježim voćem i raznim delicijama. Krećući prema posljednjem dijelu garaže, u nosnice se uvlači oštar miris ispušnih plinova. Kroz dim vidim obrise bolida okruženog mehaničarima koji testiraju… nešto. Ne znam što. Nisu nam rekli. Toyota se u LMP (Le Mans Prototype) kategoriji natječe s hibridom, kao i Porsche. Automobil teži 875 kilograma.

Uz benzinski, ima dva elektromotora koji u datom prenutku daju preko 1000KS, a vozač može odrediti kada će to iskoristiti. Vidjeti uživo kako to izgleda na ciljnoj ravnini je zaista fantastično.

24 sata Le Mansa je jedinstvena utrka. Iako se ovdje postižu ogromne brzine, naglasak nije samo na brzini, već prije svega na izdržljivosti. Velike ravne dionice praćene oštrim zavojima, stvaraju ogroman pritisak na kočnice, gume i motor. Sama staza je doživjela mnogo promjena, od dužine do zavoja. Smanjeni su i nagibi jer su auti lako poletjeli kad bi naišli na njih.

I danas se početak utrke još uvijek označava mahanjem francuskom zastavom (nje imaju najviše), a prilikom točenja goriva, automobil mora biti ugašen. Za to vrijeme, ne smiju se obavljati popravci niti mijenjati gume.

Terry nas vodi prema izlazu garaže i pokazuje nam setove guma. Svaki tim na raspolaganju ima 20 setova, što zvuči puno. Ali ako znamo da vozač lako potroši set guma za 45 minuta, jasno je da je taktika oko guma ono što odlučuje utrku. Prije vožnje, gume se peku na 80°C, što je optimalna temperatura. Nose ih do auta u zadnji čas, svega 15 do 20 sekundi prije izmjene, a vozač ih mora što prije zagrijati jer brzo gube temperaturu.

Koliko je ovo važan dio, govori i podatak da Toyotin tim ima posebnog čovjeka iz Michelina koji je zadužen za gume. Ukupno, u boksu ima oko 150 ljudi. Da, to je puno croissanta.

Utrka

Obzirom na ogromnu prednost koju je Toyota napravila, ne samo u kvalifikacijama, nego i u protekle dvije utrke (6 Hours of Silverstone i 6 Hours of Spa-Francorchamps), svi smo očekivali utrku iz koje će Toyota ponovo izaći kao pobjednik. Njihova prednost ispred Porschea je toliko očita da je i ljudi poput mene, (koji ne prate automobilizam) mogu vidjeti.

Već u samom startu, Toyota zauzima prvo mjesto i polako povećava svoju prednost. Prvih nekoliko sati sve ide prema planu. Međutim, prije kraja prve polovice utrke, stvari se mijenjaju. Zbog kvara na svojem bolidu T5050 Hybrid, Toyota ostaje bez prvog natjecatelja, a svega minutu kasnije, drugi bolid odustaje od utrke nakon dodira s jednim LMP2 automobilom.

Stvari se ne pišu dobro ni trećoj Toyoti koja koja mora na duži popravak u boks i vraća se s velikim zaostatkom. Porsche preuzima vodstvo i povećava svoju prednost. Posljednja preostala Toyota zaostaje preko 25 krugova. Nešto manje od 4 sata prije kraja utrke i vodeći Porsche doživljava kvar na motoru i mora odustati od daljnjeg natjecanja.

U tom trenutku vodeću poziciju preuzima tim Vaillante Rebellion konstruktor Oreca iz LMP2 kategorije. Međutim ubrzo ih prestiže LMP2 tim Jackie Chan DC Racing također konstruktor Oreca koji uspijeva održati prednost veću od 1 kruga ispred Porschea koji se svojim drugim automobilom probio na drugo mjesto.

Teško smo mogli sakriti svoje razočarenje Toyotinim gubitkom i ne samo iz razloga jer smo bili njihovi gosti. Kad iz prve ruke vidite strast i predanost koju ovi ljudi imaju, način na koji žive svoj san i doslovno pomiču granice tehnologije i ljudske izdržljivosti, ne možete ostati ravnodušni. To je ono što ne vidite gledajući prijenos.

Toyota je ove godine bila zaista superiorna u odnosu na ostale timove. Trenutak kad bi Kobayashi projurio ciljnom ravninom doslovno mi se urezao u pamćenje, ništa slično nisam vidio. Ali 24 sata Le Mansa je posebna utrka. To je nenormalni test izdržljivosti, za sve komponente automobila i za ljude. I bez obzira koliko se dobro pripremili, nezgode poput ovih koje su zadesile Toyotu događaju se svaku godinu. Ali nadam se da će ih sljedeće godine zaobići. Mislim da su zaslužili staviti kvačicu pod Le Mans.

Galeriju ludih automobila Le Mansa pogledajte ovdje.

Tekst i fotografije: Antun Cerovečki, Igor Kolarić

Ukupni poredak

  1. Porsche LMP Team, Porsche 919 Hybrid, Hartley, Bernhard, Bamber
  2. Jackie Chan DC Racing, Oreca 07, Ho-Pin Tung, Laurent, Jarvis
  3. Valliante Rebellion, Oreca 07 , Piquet Jr., Beche, Hansson

LMP1

  1. Porsche LMP Team, Porsche 919 Hybrid, Hartley, Bernhard, Bamber
  2. Toyota Gazoo Racing, Toyota TS050 Hybrid, Buemi, Davidson, Nakajima
  3. Porsche LMP Team, Porsche 919 Hybrid, Jani, Tandy, Lotterer

LMP2

  1. Jackie Chan DC Racing, Oreca 07, Ho-Pin Tung, Laurent, Jarvis
  2. Valliante Rebellion, Oreca 07, Piquet Jr., Beche, Hansson
  3. Jackie Chan DC Racing, Oreca 07, Cheng, Brundle, Gommendy

LMGTE Pro

  1. Aston Martin Racing, Aston Martin Vantage GTE, Turner, Adam, Serra
  2. Ford Chip Ganassi Team, UK Ford GT, Priaulx, Tincknell, Derani
  3. Corvette Racing – GM, Chevrolet Corvette C7.R, Magnussen, Garcia, Taylor

LMGTE AM

  1. JMW Motorsport, Ferrari 488 GTE, Smith, Stevens, Vanthoor
  2. Spirit of race, Ferrari 488 GTE, Cameron, Scott, Cioci
  3. Scuderia Corsa, Ferrari 488 GTE, Macneil, Sweedler, Bell

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.