SAMO MALO ILI TOTALNO U razvoju je aplikacija koja može reći koliko je netko napušen

Aplikacija testira memoriju, pažnju i reakcije, stvari na koje trava jako utječe, kako bi ljudi znali koliko su napušeni i izbjegli radnje koje bi mogle biti opasne u takvom stanju.

Riječ je o pokusnoj aplikaciji pod nazivom Am I Stoned? (Jesam li napušen/a?) koja korisnike marihuane vodi kroz niz zadataka na temelju kojih mogu procjeniti stanje svoje memorije, kognitivnu brzinu, vrijeme reakcije i vještinu preciznih pokreta.

Prototip bi na vrijeme mogao korisnike osvjestiti učinaka THC-a (tetrahidrokanabinola), spoja u marihuani koji je odgovorn za njene psihoaktivne učinke, rekli su istraživači.

“To im može pomoći da donesu sigurnije odluke o aktivnostima koje mogu biti teške ili opasne dok su napušeni”, navodi u izjavi voditeljica istraživanja Harriet de Wit, profesorica na Odsjeku za psihijatriju i bihevioralne neuroznanosti na Sveučilištu u Chicagu.

Znanstvenici su svoje rezultate predstavili na godišnjoj Konferenciji eksperimentalne biologije, a rezultati još nisu objavljeni ni u jednom relevantnom stručnom časopisu.

Mobitel zna od prve

Kada osoba koristi marihuanu, THC reagira s mozgom, stimulira proizvodnju dopamina i stvara osjećaj euforije. Također se veže na kanabinoidne receptore u područjima mozga povezanih s koordinacijom, pamćenjem, spoznajom i percepcijom vremena, te je otkriveno da privremeno djeluje na ta područja – koliko jako ovisi o pojedincu i količini i koncentraciji THC-a koju je konzumirao.

Za testiranje aplikacije znanstvenici su od 24 osobe, koje nisu svakodnevno upotrebljavale marihuanu, tražili da obave sve što aplikacija traži na iPhoneu, a zatim i na stolnom računalu. Prije toga su im dali kapsule s THC-om ili placebo.

Na iPhoneu to uključuje test brzine pisanja, ​​memorijsku igru u kojoj slike cvijeća treba ​​dodirivati točnim redosljedom i test u kojem treba tresti telefon svaki put kad se plava točka pojavi na ekranu, čime se mjeri vrijeme reakcije.

“Na stolnom računalu su pomoću sličnih zadataka obrađivali brzinu kognitivne obrade, vrijeme reakcije, finu motoričku koordinaciju i radnu memoriju”, kaže istraživačica Elisa Pabon, doktorantica na Medicinskom fakultetu Pritzker u Chicagu.

Programi na stolnim računalima uspješno su otkrili smanjenu sposobnost pomoću tri od četiri zadatka, dok je mobilnoj aplikaciji dovoljan samo jedan.

Pabon kaže da je to možda zbog toga što su računalne aktivnosti, koje su trajale 15 do 20 minuta, pružale veće mogućnosti za promatranje kako THC utječe na korisnika, navodi Pabon.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]”Učinci THC-a na performanse mogu biti suptilni, stoga su nam potrebni vrlo osjetljivi zadaci kako bismo otkrili smanjenu sposobnost”, kaže.[/perfectpullquote]

Druga faza

“Međutim, jedan od nedostataka ovakvih samotestiranja je da netko postane dobar u obavljanju tih zadataka kroz ponavljanje i praksu, pa rezultati neće točno odražavati koliko je napušen”, kaže Vaughan Rees, predavač Društvenih i bihevioralnih znanosti na Harvardu.

Rees, koji nije sudjelovao u razvoju aplikacije, također je uočio da aplikacija uopće ne mjeri promjene u planiranju, oprezu i rasuđivanju – što su sv funkcije na koje THC jako utječe – pa rezultati ne prikazuju potpunu sliku smanjenja nečijih sposobnosti.

“U ovoj fazi postoji jako puno podataka koji se još trebaju prikupiti prije nego što aplikacija može pouzdano testirati ljude”, kaže Pabon. “Na primjer, važno je da aplikacija prepoznaje razliku u načinu na koji osoba rješava testove kada je trijezna, a kako ponavljanje i praksa utječu na rezultate”.

“Osim toga, aplikacija možda neće moći razlikovati različite doze THC-a niti je li osoba pod utjecajem nekih drugih supstanci.

“Unatoč tome, aplikacija bi se na kraju mogla pokazati korisnom kao alat za poboljšanje svijesti korisnika i razumijevanje vlastite napušenosti, što bi moglo biti korisno jer marihuana postaje sve više prihvaćena i široko rasprostranjena u SAD-u”, kaže Rees.

Sljedeći koraci u razvoju aplikacije su fino ugađanje zadataka kako bi bili još osjetljiviji i lakše otkrivali razinu napušenosti, a daljnja istraživanja mogu pomoći u utvrđivanju okolnosti u kojima korisnici možda nisu ni svjesni koliko su napušeni.

“Druga faza studije je u tijeku, znanstvenici procjenjuju optimiziranu verziju aplikacije sa zadacima koji traju dulje i složeniji su nego u prototipu”, kaže Pabon.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.