Iako su današnja nova vozila sve više nalik ovećim mobilnim uređajima te je sve manje više automatizirano od krucijalne je važnosti i stvar je opće kulture da gospodin, gentleman zna, barem opisno, kako funkcionira getriba. Naravno, znamo da znate, ali svejedno – getriba je mjenjač brzina automobila.
Getriba ili mjenjač brzine je mehanički uređaj kod motornih vozila koji služi za promjenu brzine vrtnje ili smjera okretanja pogonskoga vratila, a da se pritom brzina vrtnje motora ne mijenja. Mjenjač brzine vrsta je mehaničkog prijenosnika, a promjena može biti skokovita ili kontinuirana. Kod motornih vozila najrašireniji je mjenjač brzine sa zupčanicima, kojemu se promjena prijenosnog omjera (prijenosnoga stupnja, brzine) odvija skokovito, ukopčavanjem različitih parova zupčanika.
Kod automatskoga mjenjača ukopčavanje obavlja poseban mehanizam što ga aktivira centrifugalna sila utega u ovisnosti o broju okretaja motora ili se izbor prijenosnog omjera provodi računalnim sustavom.
Kako mijenjamo brzine?
- ručicom mjenjača brzina mijenjamo odnos zupčanika u mjenjačkoj kutiji.
- Papučica spojke (kuplung, kvačilo) je ključna i obavezna kod promjene brzine. Ako ju ne pritisnemo, zbog velikih sila koje prenosi motor na pogonske kotače preko mjenjačke kutije, dolazi do oštećenja zupčanika u mjenjačkoj kutiji.
Većina standardnih vozila ima mjenjač s 5 brzina + hod unazad (rikverc). Novija i skuplja vozila imaju mjenjač sa 6 brzina. Na vozilima su sve brzine u standardnom položaju osim rikverca. Većina vozila ima na gornjem dijelu ručice mjenjača dijagram položaja brzina.
N – neutral, zupčanici u mjenjačkoj kutiji su u takvom položaju da se slobodno okreću bez da se dodiruju. Mašina može raditi, a papučica spojke može biti u potpunosti dignuta.
R – rikverc, položaj mjenjača za vožnju unazad. Može biti izveden s osiguračem ili bez njega. Osigurač nam pomaže da u vožnji ne bismo nehotice ručicu mjenjača povukli ili gurnuli prema rikvercu. Osigurač može biti izveden tako da ručicu mjenjača pritisnemo prema dolje ili je ispod ručice mjenjača prsten koji zahvatimo kažiprstom i srednjim prstom i podignemo prema gore.
Kada promijeniti brzinu?
Najbolje je osjetiti kada je potrebno promijeniti brzinu. Auto nam daje informacije. Mi te informacije moramo čuti i osjetiti. To je zvuk i to su vibracije. Ne mijenjajte brzine na pamet.
Ako dobro ne osjećate kada je potrebno promijeniti brzinu kao pomoć vam može poslužiti i brojač okretaja motora. Okretaje motora reguliramo gasom. Gasom dajemo motoru gorivo odnosno energiju. Više gasa, više goriva, veći broj okretaja motora, veća snaga motora.
Nema pravila kada treba promijeniti brzinu. Općenito na autu s diesel motorom na oko 2000 okretaja, a na autu s benzinskim motorom na oko 2500 okretaja. Zavisi od stila vožnje, uzbrdice, nizbrdice, snage motora, težine vozila, potrebnog ubrzanja i drugih čimbenika. Puno je ugodnije promijeniti brzinu na nižem broju okretaja ali ne prerano, jer auto neće imati dovoljno snage za ubrzanje. Sve brzine mijenjajte na približnom broju okretaja.
Nakon ove kraće edukacije, u društvu ćete zvučati kao ekspert za aute. Barem što se tiče teorije! Za praksu ćete ipak morati malo zaprljati ruke.